Blog Post

“Ik hoef niet door de hobbel heen …”

  • door Natascha Vendel
  • 28 aug, 2019

Verkeerd of anders?

Iedereen die samenwerkt met anderen om taken of projecten tot een goed einde te brengen, komt zichzelf wel eens tegen. Ieder mens is namelijk uniek en anders. We verschillen bovendien niet alleen in ons menszijn, we hebben soms ook andere belangen. Of een heel ander idee van de route die we moeten nemen om het doel te bereiken. Kun je die verschillen samen productief maken of levert het ergernis en frustratie op? Wat er in de interactie gebeurt, zegt iets over jou en over de ander. En daar kun je weer van leren.

 

De kracht van een ander perspectief

Veel professionals hebben in hun werk met zulke uitdagingen te maken. Bovendien is verandering in veel organisaties een constante geworden. Intervisie kan dan een prachtig hulpmiddel zijn om samen te leren van situaties die zich in de praktijk voordoen. Een dilemma, een succes, een persoon of situatie die je triggert, of een vraagstuk dat maar terug blijft komen.

Soms kom je er niet uit, aan welk radartje kun je nu het beste draaien? Dan denk je jezelf ‘vast’. Je ziet maar één oplossing en zelfs dan kunnen er nog hobbels op de weg zijn …

Je intervisiegenoten zitten gelukkig niet in de situatie. Ze kijken er van een afstandje naar en stellen je vragen die jij jezelf niet stelt. Bovendien brengen ze allemaal een uniek en eigen perspectief mee. Dat helpt jou om tot andere inzichten te komen en je volgende stap te bepalen.

 

Een andere bril geeft nieuwe mogelijkheden

Als trainer begeleid ik een aantal groepen die tijdens intervisie samen willen leren en zich op professioneel en persoonlijk vlak willen ontwikkelen. Onlangs zei een van de deelnemers dat ze inzag dat ze helemaal niet door de hobbel heen hoeft. Dat zijn zulke bijzondere momenten, als iemand ziet wat er allemaal mogelijk is door anders naar dezelfde situatie te kijken. Je ziet bij wijze van spreken het kwartje vallen. Door de herkenbaarheid van situaties leren de andere deelnemers vaak net zo veel als degene die de situatie inbrengt.

 

Doen, denken of willen?

Wat tot slot echt een grote bijvangst van intervisie is, is dat deelnemers beter gaan luisteren en anders gaan kijken naar collega’s en gesprekspartners. Ze ontdekken of iemand vast zit in zijn denken, of het om zijn drijfveren en motieven gaat (het willen) of dat de oplossing juist in gedrag zit: anders handelen. Bovendien leren ze om eerst vragen te stellen voordat ze een advies geven. Dat is een vaardigheid die iedere professional kan gebruiken.

 

Ben je benieuwd wat intervisiecoaching voor jouw organisatie of team kan betekenen? Of wil je weten hoe een dergelijk traject eruit kan zien? Stuur me een bericht, ik hoor graag van je.
Share by: