Het verschil tussen mens en machine
Heb je pas nog een nieuw apparaat gekocht? Of een andere auto? Dan krijg je er altijd een gebruiksaanwijzing bij, op papier of online. Bij een beetje dealer maken ze je in een uurtje wegwijs, zodat de auto geen verrassingen meer voor je heeft. Je kunt nu veilig de weg op en genieten van je bolide. In de meeste teams hebben mensen geen gebruiksaanwijzing van elkaar. Eigenlijk best vreemd. Vaak overleg je dagelijks of wekelijks met elkaar om dingen voor elkaar te krijgen. Dan zou het best handig zijn als de communicatie gesmeerd verloopt. In de praktijk zie ik vaak dat dit niet vanzelfsprekend is. Zelfs niet als mensen al jaren met elkaar samenwerken. In dit blog lees je wat je hieraan aan kunt doen.
Teamvraag uit de praktijk
Teams veranderen continu, er komen mensen bij en er gaan mensen weg. Dit kan een goed moment zijn om in de samenwerking en in de teamontwikkeling te investeren. Een verandering heeft namelijk altijd invloed op de teamdynamiek. Recent heb ik een team begeleid dat de volgende vraag had: “We willen ons plan voor 2019 maken en kijken hoe we hier samen het beste aan kunnen werken.”
Op dag een staat het jaarplan op het programma, op dag twee de samenwerking. In mijn aanpak stel ik voor om te werken met een gedrag- en drijfverenanalyse. Ieder teamlid ontvangt voorafgaand aan de tweedaagse zijn eigen profiel. De opdracht: “Maak hier een gebruiksaanwijzing van om te delen met je collega’s. In welke vorm jij jouw gebruiksaanwijzing maakt en wat voor (hulp)middelen je hierbij gebruikt, is aan jou. Houd je bijvoorbeeld van koken, dan geef je ons jouw ‘recept’.”
Inspiratie
Om ieders creativiteit aan te wakkeren en om mensen op weg te helpen, geef ik onderstaand voorbeeld van een bijsluiter. Stel: je bent een medicijn. Welke beschrijving van jou moet worden opgenomen in de bijsluiter?
1. Waar ben jij voor te gebruiken?
2. Wat is de uitwerking van jou als medicijn?
3. Wat zijn de actieve bestandsdelen?
4. Welke bestandsdelen kunnen niet met jou worden gemixt?
5. Welke gedragingen zorgen voor de beste uitwerking?
6. Hoe houd je jouw actieve werking het langste houdbaar?
7. Door welk gebruik kun je een verkeerde uitwerking hebben?
8. Let op: gevaarlijke bijwerkingen … (in te vullen door derden)
Inzicht leidt tot begrip
Wat er gebeurde, was het volgende. Teamleden delen niet alleen hun unieke gebruiksaanwijzing met elkaar, ze gaan op een hele andere manier het gesprek aan met elkaar. Er wordt echt naar elkaar geluisterd. Collega’s willen van elkaar weten hoe ze elkaar kunnen helpen of beter kunnen maken. Feedback wordt spontaan gegeven. De creativiteit die dit team aan de dag legt, is indrukwekkend. Elke gebruiksaanwijzing is anders en geeft een inkijkje in iemands persoonlijkheid. De een brengt het met humor en zelfspot, de ander met beweging en bij een volgende zeggen beelden meer dan woorden. Kortom, een ochtend die veel energie en inzicht geeft.
Het effect na de tweedaagse
Wat ik van de manager hoor, is dat de gebruiksaanwijzingen helpen in het dagelijks werken met elkaar. “Oh ja, jij vindt dit en dat belangrijk, dus wil je eerst weten …” Teamleden communiceren niet alleen effectiever met elkaar, ze zijn ook beter in staat om bepaalde patronen te doorbreken. In dit team zitten behoorlijk wat mensen met een Individualistische drijfveer. Deze teamleden zijn ambitieus, zien kansen en willen invloed op zichzelf én anderen uitoefenen. Mooie kwaliteiten, tot ze erin doorschieten. Dan weet iedereen het beter. Ze gaan elkaar overtuigen van hun zienswijze. Daar wordt dit team niet effectiever van. Sterker nog: het kost tijd en energie. Doordat ze dit inzien gaan ze - in hun eigen woorden - hun plas vaker ophouden en elkaar meer corrigeren. Geweldig toch?
Welke ervaring heb jij met het leren kennen van elkaars gebruiksaanwijzing? Of ben je benieuwd wat teamcoaching jouw team op kan leveren? Ik hoor graag van je.